10 nejčastějších chyb při textování webu

Narážíme na to každou chvíli, až má člověk chuť vydrápat si oči z důlků. Dobře, zase tak šílené to není, ale i tak je na webech stále spousta chyb a prostoru, jak je vylepšit. Přinášíme vám těch 10 nejčastějších.

1. Tykání, vykání a styl jazyka

Pokud píšete texty na web, je dobré si hned na začátku určit, jestli budete návštěvníkům tykat nebo vykat. Případy, kdy lidi oslovujete někde familárně a jinde zase s přehnanou úctou (a nedej bože ještě s velkým V, které se u vykání píše jen v korespondenci, takže v e-mailech), působí zbytečně špatným dojmem. To stejné platí o celkovém stylu jazyka, který by na celém webu měl být jednotný.

2. Chybí poutavý claim

První věta, kterou si návštěvník vašeho webu přečte, často rozhodne o tom, jestli bude číst i ten zbytek. U spousty webů přitom nějaké zaháčkování úplně chybí, případně je tam pouze suchý popis, ze kterého člověk vůbec nepochopí, kdeže se to ocitl.

Sdělte návštěvníkům jasně o čem váš web (služby, produkty atd.) je, co nabízíte, umíte, děláte nebo jak jim pomůžete. Třeba: “Vyrábíme skvělé kočičí pamlsky, po kterých váš čtyřnohý miláček přestane nosit domů ty odporné myši.”

Mňau.

Mňau.

3. Špatná struktura obsahu

Nebudeme si nic nalhávat, weby ve velkém případě slouží k tomu, aby na nich lidé něco koupili. A dostat se zákazníkovi do peněženky může být složitý kumšt, který si žádá určitá pravidla. Struktura textů se proto musí řídit také psychologií prodeje.

To znamená, že s určitou informací nemůžete na lidi vyrukovat hned na začátku a jinde je zase třeba více přitlačit na pilu, jinak o svého zákazníka přijdete. Zde se však velmi těžko generalizuje, protože každý produkt je jiný, počkejte si proto na článek, ve kterém se budeme věnovat přímo prodejním stránkám.

4. Klíčová slova

Na tohle se zapomíná asi nejčastěji, nelze to mít ale nikomu za zlé, protože specialistu, který vám udělá podrobnou analýzu klíčových slov, nemá po ruce každý. Tato analýza je ale důležitá proto, abyste věděli s jakými slovy a slovními spojeními je dobré v textech pracovat, a díky tomu dostali váš web na lepší pozici ve vyhledávání (jasně, k budování výborného SEO je třeba ještě dalších milion věcí, ale tohle je dobrý základ).

Neděláte to ale pouze pro počítače. Pokud například poskytujete právní služby, je výhodou vědět, pod jakým dotazem lidé tyto služby googlí a šikovně zapracovat daný dotaz nebo rovnou odpověď hned do prvního odstavce, který si lidé na webu přečtou. Díky tomu se ubezpečí, že jsou na správném místě a budou číst dále.

5. Příliš mnoho fontů

Doby, kdy weby hrály různými druhy písma jako plakát na nejnovější cirkus, který právě přijel do města, už jsou dávno pryč. Držte se ideálně jednoho, maximálně dvou fontů a předem si určete, pro který typ textu (nadpis, odstavec…) daný font použijete. To platí i pro velikosti písma. Ale to už jsme zabrouzdali do grafiky.

Tak tiskaři, co tam šupneme?

Tak tiskaři, co tam šupneme?

6. Špatně seřazené menu

Kontakt je vždy úplně vpravo, to víme všichni. No, nevěřili byste, kolik webů má tohle špatně. Úplně vpravo je z důvodu, že na stránku s kontaktem jdou lidé až nakonec – poté, co si pročtou celý web. Podle stejné logiky rozmístěte i další položky v menu.

Z homepage jdou lidé dále například na popis služby, stránku “o nás”, reference a pak na ceník. Nedává proto moc smysl hodit mezi to například blog, který lidé navštěvují většinou až v případě, kdy už nasáli všechny informace z webu a chtějí zjistit ještě více.

7. Nesrozumitelnost a kostrbaté věty

Některé texty připomínají spíše slohové práce ze školy, plné složitých (a někdy i archaických) obratů, metafor a větných spojení, která jsou dokonce až tak rozvitá, že člověk zapomene, o čem vlastně na začátku četl. Tohle není Hrabal, lidi. Na webu se nosí spíše úderné a jasné věty.

8. Moc informací

Návštěvník webu potřebuje vědět to nejdůležitější, a i když mají detaily silnou přesvědčovací schopnost, přílišné zacházení do podrobností lidi spíše unudí k smrti (odchodu z webu).

Navíc to nafoukne text do tak dlouhého odstavce, že se nikomu stejně nebude chtít číst. Jděte rovnou k věci a vypíchněte to nejdůležitější a na sáhodlouhé popisování každého rysu vaší služby využijte raději ten blog.

9. Příliš mnoho možností

Rozhodovací paralýza je psychologický jev, kvůli kterému už pár lidí skončilo na pohovce u psychologa. A také kvůli němu tisíce lidí opouští webové stránky, protože prostě neví, jakou z nabízených možností si mají zvolit.

Ulehčete jim to. Na webu lidi musíte vést, ne je uvěznit v labyrintu nepřeberného množství stránek a odkazů, ve kterém se ztratí (jasně, pro SEO je dobré, když má web více stran, ale i to má určitý limit, který lidská psychika zvládne, než panicky uteče).

Přesně takhle stísněně se lidé mohou cítit, když neví kam na webu dřív skočit

10. Žádná výzva k akci

Tohle navazuje na předchozí bod – ještě horší variantou je, když lidem nedáte vybrat vůbec. Doscrollují na konec stránky a tam zůstanou trčet jako kůl v plotě. CTA (Call to action) je důležité tlačítko, kterým vybízíte návštěvníky vašeho webu, aby udělali akci, pro kterou je ten web stvořený.

Nakoupili zboží, rezervovali si přes formulář vaše služby, zanechali svůj e-mail nebo se třeba dali na buddhismus. To už záleží na tom, co děláte.

A aby kovářova kobyla nechodila bosa…

Mrkněte se hned na další článek, užitečných tipů tu totiž máme mraky. A pokud si myslíte, že na to sami nebudete stačit, neváhejte nám napsat na info@klucivpraxi.cz.

10 nejčastějších chyb při textování webu
5 (100%) 1 Hodnocení
Vojta Konečný
Digitální nomád a copywriter, který na cestách hledá inspiraci jak pro své příběhy, tak pro marketingové kampaně a slogany svých klientů. Nejlíp je mu tam, kde je pálivé jídlo a pořádné vlny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.