Co si můžeme odnést z vánočních reklam (kromě slzy dojetí)?

Vánoční reklamy jsou určitým “must have” velkých společností a značek, které si s jejich pomocí udržují svůj “společenský status” v očích lidí a zaručí, že jsou vidět v ten nejdůležitější prodejní čas v roce. A můžeme si z nich vzít hodně inspirace pro “běžný” marketing, kterému se jinak věnujeme po zbytek roku. Hlavně tedy, co se týče storytellingu.

Tradiční porce lásky z obrazovek

I když jsou vánoční reklamy často poctivou dávkou klišé a sentimentu, připomínají nám to nejdůležitější, že Vánoce je třeba strávit v kruhu našich nejbližších a milovaných. Specifické na nich je to, že často vypráví nějaký příběh a se samotnými produkty pracují jen minimálně (taky mají dost netradičně dlouhou stopáž; někde mezi 1-3 minutami). Takže žádné: tento prostředek umyje milion talířů z vaší oslavy a vypere i skvrnu od motorového oleje ze Santových saní.

Naopak, vánoční reklamy často až filosoficky rozebírají, co stojí za produktem samotným, nebo rovnou sdělují nějaké univerzální poselství, nejčastěji o společně stráveném čase s rodinou, přátelství, sdílení, a o lásce. A světe div se, ať jde o malé značky nebo velké obchodní řetězce, skvěle to funguje.

Snad se na mě nebudete zlobit, že tu mám převahu letošních zahraničních klipů. Stojím si ale za tím, že pro inspiraci je to to pravé ořechové, protože v dnešní době chceme snad všichni dělat marketing na světové úrovni, že?

John Lewis a dárky, které jsou více než dárky

Každoroční klasika od obchodního řetězce John Lewis, kterou ve Velké Británii neoficiálně začínají vánoční svátky, si letos přizvala Eltona Johna s jeho hitem Your Song. Sir John sedí na svém ikonickém místě u klavíru a kamera nás postupně provází klíčovými momenty jeho kariéry až k momentu, kdy dostane jako dítě svůj první klavír “pod stromeček”.

„Reklama vypráví o tom, proč Eltonovo piáno bylo více než jen dar,“ uvedl představitel společnosti Craig Inglis. V tomto případě se divákovi snaží sdělit, že dárkem možná předurčíte něčí budoucí kariéru. U věcí, jakými jsou hudební nástroje případně sportovní potřeby, je to opravdu šikovně zpracované sdělení, které nás nutí chytře přemýšlet nad tím, co opravdu druhým koupíme.

Tenkrát o Vánocích od KFC

K vánoční reklamě můžete ale přistoupit i s humorem. Dokazuje to western od KFC, kde se utká krocan s trošku přerostlým kuřetem v klasickém souboji jeden na jednoho, který vyhrává ten, kdo s odbitím hodin v pravé poledne stihne dřív tasit kolty, v tomto případě křídla. Nechybí typická hudba ze spaghetti westernů a napínavé záběry pohledů z očí do očí obou “kovbojů”.

Souboj nakonec vyhrává kuře a následuje slogan: “Krocan přijde a zase odejde, ale kuře zůstává.” Geniální narážka na tradiční anglosaský pokrm ze štědrovečerního stolu a konstatování jasného faktu o tom, že zatímco na určitých jídlech si pochutnáme jen výjimečně, jiná jsou tu pro nás každý den. Tak abychom si je nezapomněli dát, až z ledničky zmizí poslední vánoční zbytky.

Neschovávej svůj talent s Applem

Vánoční reklamy nevynechá ani tento leadr ve světě mobilů. Zatímco loni vsadil na zasněžené ulice Prahy, letos otočil na kartu s animovaným příběhem o dívce, které kreativně tvoří ze všeho, co jí přijde pod ruku, nejraději však kreslí. Své výtvory se stydí komukoliv ukázat, až ji k tomu přinutí její pes, který rozrazí okno a průvan vyloví z pokoje ven její obrázky, které skončí v rukou náhodných kolemjdoucích. Obrázky se jim samozřejmě líbí a přihlížející dívka roztává zjištěním, že se za své výtvory nemusí stydět.

Přístroje od Applu platí za nástroje kreativity a jsou proto především vyhledávány lidmi, kteří na nich tvoří videa, hudbu, dělají grafiku, píšou příběhy a další podobné činnosti. Poselství, které se za reklamou skrývá, tedy uhodilo hřebík na hlavičku velmi krásnou a koukatelnou formou. Jednoduše řečeno, sdílejte své dary.

Ruský horor s Dědou Mrázem

Velmi zajímavé reakce vzbudila reklama společnosti Moskovskiy Kreditniy Bank, ve které Děda Mráz unese mladou ženu poté, co mu její dcera pošle vánoční dopis, ve kterým si přeje, aby na ni měla maminka více času. Ta je totiž natolik zaměstnaná svou prací, že na dceru nemá ani chvíli. Na strastiplné cestě divokou krajinou, kterou ji Děda Mráz táhne, si ale uvědomí, kde jsou skutečné hodnoty.

Reklama zdvihla silnou vlnu nevole mezi ženami, které poukázaly na to, že pracovně vytížená žena se nemusí nutně rovnat špatná matka. S tím by šlo samozřejmě souhlasit, ale každopádně, z marketingového úhlu pohledu právě takové společenské pozdvižení na sítích a v médiích z toho dělá dobrej virál, že?

Skutečný dárek nám ukazuje, co má opravdu smysl

Tuto reklamu zde dávám proto, že zafungovala i u mně samotného. No dobře, ve skutečnosti už dlouho přemýšlím nad dárcovstvím Člověku v tísni, a která jiná doba je ideálnější na to stát se konečně dárcem, než vánoční čas (samozřejmě, že ta ideální doba je kdykoliv, nejlíp právě teď).

V reklamních spotech, kterých střihli více, předstupují před kameru známí herci a celebrity a ukazují nám různé kraviny, které je zvykem darovat pod stromeček (ale i k narozeninám a dalším příležitostem). Následně nás konfrontují se skutečnými dárky, tedy opravdu užitečnými věcmi, které potřebným lidem v jiných koutech světa mohou změnit život k lepšímu.

Za mě osobně je to skvělé poselství, jehož platnost se neomezuje pouze na Vánoce. A díky kterému si uvědomíme, že o Vánocích nemusíme myslet “pouze” na naše nejbližší, ale můžeme naši pozornost směřovat i mnohem dál. A že klasickému konzumnímu kupování dárků lze dát větší (praktický) smysl. I tohle sem patří.

Tak to nakonec ještě zabalme (a papír schovejme na další rok)

To univerzální poselství o společně stráveném čase s rodinou, přátelství, sdílení s ostatními a lásce se stalo tak trošku komerčně využívaným artiklem velkých firem, které díky tomu dávají své značce punc lidskosti a dobrotivosti, a věřím, že spousta z nich si tím i něco kompenzuje.

Firmy si berou tato témata tak trochu jako rukojmí, ale na druhou stranu nám šikovnou a snadno šířitelnou formou připomínají to nejdůležitější, a to se taky počítá. Nehledě na to, že spousta takových reklam časem zlidoví, jako u nás Kofola se zlatým prasetem, co bude mít zahnutý ”žuby” nahoru. A přiznejte, dokázali byste si bez toho představit Vánoce?

(A to už je markěťáckej masterpiece, ale pššššt!)

Co si můžeme odnést z vánočních reklam (kromě slzy dojetí)?
5 (100%) 3 Hodnocení
Vojta Konečný
Digitální nomád a copywriter, který na cestách hledá inspiraci jak pro své příběhy, tak pro marketingové kampaně a slogany svých klientů. Nejlíp je mu tam, kde je pálivé jídlo a pořádné vlny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.