GDPR a e-mail marketing? + Infografika, jak poskytnout e-book zdarma v rámci GDPR

Také znáte to sprosté slovo na čtyři písmena? Vím, které vás asi hned napadne, ale v tomto případě je to jiné slovo. 🙂 Jedná se o GDPR neboli General Data Protection Regulation. Je to nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. Je závazné pro všechny členské státy a vejde v platnost 25. května 2018.

Cílem tohoto nařízení je hájit práva občanů proti neoprávněnému zacházení s jejich citlivými daty a osobními údaji. Tato pravidla respektují právo na ochranu osobních údajů občanů bez ohledu na jejich státní příslušnost nebo bydliště.

GDPR

Týká se GDPR i vás?

Ochrana upravená tímto nařízením se týká zpracování osobních údajů fyzických osob. Ochrana fyzických osob se vztahuje jak na automatizované, tak manuální zpracování osobních údajů, pokud jsou údaje uloženy v evidenci nebo do ní mají být vloženy. Zásady ochrany údajů se vztahují na všechny informace týkající se identifikované nebo identifikovatelné fyzické osoby. Nařízení platí pro firmy, instituce i jednotlivce ze všech odvětví, kteří zacházejí s osobními údaji zaměstnanců, zákazníků, klientů či dodavatelů. GDPR se rovněž věnuje ochraně digitálních práv občanů a zahrnuje i subjekty, které sledují či analyzují chování uživatelů na webu.

V případě závažného porušení mohou firmám hrozit postihy a vysoké pokuty (až 20 mil. EUR nebo až 4 % celosvětového ročního obratu).

Také vám běží hlavou myšlenky že toto se vás netýká, máte ještě času dost a zbytečně se kolem toho dělá velké haló? Tak i tak se tomu nevyhnete, protože se jedná o zásah jak do pracovního, tak i osobního života. Na internetu najdete celou řadu informací, videí, článků, e-booků atd. Ale koho baví hledat a brouzdat internetem a vše si kolem zjišťovat a číst? Mám pro vás několik zaručených odkazů na toto téma, které si myslím, že se vám budou hodit.

Už dost teorie! Teď něco z praxe

Nově budete moct posílat e-maily jen na adresy, které vám daly souhlas. Zároveň to, že vám někdo udělí souhlas k zasílání e-mailů, ještě neznamená, že mu můžete posílat cokoliv. Pokud někdo vyplnil formulář pro zasílání newsletterů, tak budete moci posílat jen newslettrové e-maily. A to je vše! Dnes to ještě funguje tak, že hned na vás cílí reklamu na sociálních sítích, posílá e-maily v rámci svých affiliate partnerů a tak dále. To od zavedení GDPR nebude možné, pokud nedostanete jasný doložitelný souhlas.

Další staronovou novinkou je tzv. double opt-in, který dnesu webových formulářů není povinný, ale s platností GDPR bude. Po každém vyplnění formuláře správně máte obdržet potvrzovací e-mail, kde potvrdíte existenci své e-mailové adresy, a že nedošlo k zneužití vaší adresy jinou osobou. Zároveň budete informováni za jakým účelem potvrzujete svou adresu, kdo bude správcem vašich osobních údajů, na jak dlouhou dobu budou u správce uloženy, že máte právo se kdykoliv odhlásit a také na požádání se nechat trvale smazat ze všech uložišť, databází, záloh atd.

U e-shopů vymizí nešvar, že objednávání zboží = mohu klientům posílat ihned e-maily, newslettery, slevové akce atd. Opět bude platit to, že jestli nedáte svolení, souhlas, tak budete pouze informováni v rámci dokončení a doručení vaší objednávky. Prodejce by vás dále neměl informovat skrz e-mail o jeho akcích, slevách apod.

Je důležité si uvědomit, komu poskytujete své údaje a za jakým účelem zpracovávání, i když je to jen e-mailová adresa. A musí být jasně zřetelný identifikátor správce (jaká firma, osoba) bude disponovat s daty. Dále, že se můžete, kdykoliv odhlásit z odběrů a nechat se z databáze trvale smazat (být zapomenut). A také, že nepůjde posílat lidem cokoliv, k čemu z nedají souhlas. Pokud vaším účelem bude i propagace na sociálních sítích či u svých affiliate partnerů, tak webový formulář musí pro jednotlivé účely obsahovat samostatný nepovinný checkbox (zaškrtávací pole). Stejný případ je, kdy nabízíte nějaký magnet na svých www stránkách, jako například nejčastěji e-book. Pokud tam nebudete mít zaškrtávací pole, které bude nabízet např. zasílání newslettrů, tak po odeslání e-booku, nic dalšího na dotyčnou adresu nebudete mít právo a souhlas poslat.

Pro lepší představu a posloupnost kroků vám může pomoci infografika níže, kterou jsme pro tyto účely vytvořili.

Užitečné odkazy k problematice:

GDPR kalkulačka, jak jste na tom vůbec?

Základní informace o GDPR v e-mail marketingu

GDPR prakticky – otázky & odpovědi

Jak získat oprávněný souhlas dle GDPR?

GDPR pro e-shopy

Vše o GDPR od A do Z

GDPR - jak poskytnout e-book správně v rámci GDPR

GDPR a e-mail marketing? + Infografika, jak poskytnout e-book zdarma v rámci GDPR
5 (100%) 1 Hodnocení
Jirka Svoboda
E-mailový mág, podporák, testér. E-mail marketing v online světě je dokonalá kombinace, která mě fakt baví a dává smysl.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.