Jak nařízení GDPR ovlivní SEO na tvém webu v roce 2018?

V květnu 2018 vstoupí v platnost obecné nařízení o ochraně údajů (GDPR) a bude mít obrovský dopad na podniky v celé EU, včetně dalších zemí Evropy. Pokud provozujete firmu nebo jste odpovědni za digitální zabezpečení společnosti, pravděpodobně již GDPR znáte. Vzali jste však v úvahu účinky, které mohou mít regulace na SEO a jak to ovlivní vaši webovou stránku?

Je nevyhnutelné, že GDPR může mít také přímý dopad na řadu otázek týkajících se SEO,  na které budete muset být připraveni. Ať vám SEO dělá agentura nebo se o celý svůj digitální marketing staráte doma, je důležité, abyste pochopili, jak bude GDPR ovlivňovat vaši společnost. Zde se podíváme na kritické ovlivňující faktory v GDPR, které by mohly změnit SEO a ukážeme si, jaké změny byste mohli udělat.

Důsledky pro cílení na webových stránkách

Jeden z nejdůležitějších aspektů SEO souvisí s cíli, které sledujete na svých webových stránkách. Je tedy potřeba vědět, že GDPR na tyto nastavené cíle může mít dopad. Jedním z běžných sledovaných cílů je například registrace přes kontaktní formulář. Nejen, že budete muset zajistit, aby sledované cíle měly jasnou a aktivní žádost o souhlas (může to mít negativní vliv na provedené procento registrací). GDPR také změní některé potřebné znění.

Jakmile nařízení vstoupí v platnost, bude muset být jasné, jak naložíte s daty zákazníka. To znamená, že již nebudete moci žádat e-mailovou adresu někoho, kdo by se měl přihlásit k odběru novinek, abyste mu poslali další marketingové materiály, pokud to nebude zcela jasné.

Správa souhlasu

Jedním z hlavních problémů, na které se vztahuje GDPR, je souhlas. Některé stránky aktuálně používají pro získání souhlasu verzi fráze: „pomocí této stránky souhlasíte s našimi zásadami cookie„. V rámci GDPR to již nebude považováno za platné a vaše stránky budou muset vyzvat uživatele k aktivnímu souhlasu, ne jen k pasivnímu.

Došlo také k menší kontroverzi týkající se vyskakovacích oken se souhlasem cookie, protože některé weby zaznamenaly zpomalení rychlosti načítání stránky kvůli popup oknu – ale rychlost načítání stránky je faktorem pro hodnocení, což znamená, že máte možnost posunout své hodnocení v Google vyhledávači. Teoreticky všechny webové stránky potřebují souhlas se zpracováním cookie, takže nikdo není touto změnou penalizován, ale znamená to, že se budete muset zaměřit na to, jak tyto vyskakovací okna ovlivňují rychlost načítání stránky.

GDPR pop-up okno nike

Jak bude nařízení GDPR ovlivňovat službu Analytics?

Bude nutné, aby každá firma zvážila, jak v současnosti používá údaje zákazníků pro jakýkoli proces analýzy. Služba Google Analytics například poskytuje přístup k uživatelským údajům, ale je to v souladu s pravidly GDPR vzhledem k tomu, že data jsou anonymní. Pokud však v současné době používáte proces, který de-anonymizuje data, nebude to kompatibilní s nařízením GDPR.

Podívejte se na vlastní analytiku – zjistíte, že interní procesy, jako je sdílení osobních údajů se zaměstnanci přes e-maily nebo konkrétní informace obsažené v e-mailových zprávách, mohou být v rozporu s pravidly.

GDPR nařízení jako faktor hodnocení

Google ani žádný jiný vyhledávač dosud nezaznamenal, že dodržování GDPR se stane rozhodujícím faktorem ve výsledcích vyhledávání – ale to neznamená, že se to nestane. Společnost Google v minulosti zaváděla koncepty, které se zpočátku zdály být nepovinné, ale nakonec jsou velmi důležitým faktorem v tom, jak je stránky seřazeny.

https zabezpečení

Jako poslední příklad toho se můžeme podívat na protokol HTTPS (certifikace SSL). Zatímco HTTPS byl zpočátku jen upřednostňovaným faktorem, vyhledávač to bere tak vážně, že v prohlížeči Chrome jsou uživatelé varováni vždy, když se pokoušejí přihlásit se k webu, který nemá HTTPS. Přechod na HTTPS také ukazuje, že společnost Google začíná upřednostňovat weby se silnějším zabezpečením a považuje to za klíčový faktor v jejich algoritmu. To naznačuje, že splnění požadavků GDPR by se mohlo stát standardním faktorem, který budou muset dodržovat všechny stránky, aby se předešlo penalizaci.

V budoucnu se může stát, že shromažďování údajů založených na souhlasu bude mít vliv na způsob, jakým vaše stránky vyhledávají vyhledávače.

Jak bude GDPR ovlivňovat UX a použitelnosti webové stránky?

Stále více Google a další vyhledávače využívají uživatelské zkušenosti (UX) jako hodnotící faktor ve svém algoritmu. A není pochyb o tom, že GDPR bude mít vliv na UX webových stránek – aspekt, jako je například výraznější souhlas s cookie. Pokud je třeba provést další změny, aby bylo zajištěno dodržování zásad GDPR a soukromí, může to způsobit různé komplikace.

Je pravděpodobné, že weboví designéři budou muset úzce spolupracovat nejen se SEO odborníky, ale i těmi, kteří dobře chápou dodržování GDPR, aby zajistili, že návrhy obsahují potřebné funkce a zůstanou uživatelsky přívětivé.

Závěrem o SEO a GDPR

Možná vás některá z novinek, jak může GDPR ovlivnit vaše podnikání, zarazila, ale není důvod panikařit. SEO je průmyslem, který se v průběhu času neustále mění a vyvíjí – nová pravidla budou pravděpodobně ovlivňovat hodnocení, ale je téměř nemožné poskytnout konkrétní podrobnosti, dokud se samy vyhledávače neupraví. Bude na vás, jak zůstanete informováni o tom, co tyto změny znamenají pro vaše webové stránky a jaké změny uděláte, abyste zůstali krok napřed.

Pokud máte obavy, že GDPR bude mít vliv na hodnocení vaší firmy v Google vyhledávači, je dobré být v kontaktu přímo se SEO správcem nebo SEO agenturou. Případně, pokud jste malý podnik a spravujete si SEO sám, mohlo by být užitečné zajít si na nějakou konzultaci nebo školení, abyste se ujistili, že dodržujete pravidla společnosti Google. Dobrou zprávou je, že Google a další vyhledávače málokdy provádějí extrémní změny svých algoritmů a obvykle dávají webovým stránkám prostor, aby získaly aktuální informace o osvědčených postupech.

Jak nařízení GDPR ovlivní SEO na tvém webu v roce 2018?
5 (100%) 2 Hodnocení
Daniel Kovalčík
SEO mě baví a živí již 3 roky. Líbí se mi ta rozmanitost oboru a propojení s dalšími marketingovými kanály. Stále se učím nové věci, potkávám nové lidi a pracuji na webech domácích i zahraničních.
Komentáře
  1. Daniel napsal:

    Všude GDPR.. vůbec jsem nevěděl co to znamená a jak to řešit, pak se postupně začli objevovat články a začlo se mi to trošku osvětlovat, ale přemýšlel jsem o školení, kamarád mi poradil jméno Oto Klekner,že prý jeho školení nestojí majlant a naučíte se vše co potřebujete.

    • Daniel Kovalčík napsal:

      Určitě bych každému doporučil nějaké školení ohledně GDPR. Reší se to čím dál více, protože se termín zavedení blíží neúprosným tempem. Od 25.5 by mělo nařízení vyjít v platnost. Toto nařízení více či méně zasáhne všechny marketingové kanály. Nyní můžeš vidět i plno změn, které facebook a google pomalu přidává např. v google analytics potvrzení o tom, že aby jsi sbíral data musíš mít souhlas uživatelů. Řeší se nyní spousta věcí. Nejdůležitější úkol bude ten, aplikovat souhlas o zpracování osobních údajů tak, aby bránil uživatelům v prohlížení webu co nejméně.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.