Jak se připravit na tvorbu webu od základu?

Ahoj, jak už asi víte, jsem Honza a pracuji jako grafik. Primárně tvořím weby a designy pro webové a mobilní aplikace. V tomto článku bych vám chtěl poodhalit, jak se připravuji na tvorbu zcela nového webu. Nic nedělám náhodně, vše je připravené a dalo by se říci, že to nejtěžší mě vždy čeká na začátku a pak už je to jen zábava.

Musím vědět, co dělám

Základem všeho je vědět, co tvořím za web. Tvořím web pro korporát, jednotlivce nebo malou firmu? Všechny designy se liší. Než cokoli začnu dělat musím si nejdříve i několikrát zavolat s klientem, aby mi řekl jeho představu o webu, jak má web působit a hlavně na jaké zákazníky cílí. Web nemůže být například dynamický a trochu ostřejší, pokud třeba prodává pomůcky pro seniory. A samozřejmě to platí i naopak.

Důležité je tedy poznat vaší cílovku. Říct si, kdo u vás bude nakupovat, kdo bude chtít využívat nejčastěji vaše produkty. Buďte detailní. Budou to ženy, těhotné, s miminkem nebo muži bez přítelkyně, po rozchodu, atd… Vše vám může pomoci. Potom se zkuste „nacítit“ do těchto lidí a představit si jejich problémy, co jim brání v nákupu vašich produktů, co je zajímá a podle toho stavte web. Web totiž vždy stavíte pro vaše klienty, nikdy ho nestavíte pro sebe.

Vím pro koho web bude, takže co dál?

Nyní se nacházíte na rozcestníku. Pokud chcete mít web opravdu vymazlený do posledního detailu, najmete si SEO specialistu, a ten z mnoha statistik vyčte, co za stránky hledají vaši potenciální zákazníci. Na základě toho vám vytvoří strukturu webu na míru vašim klientům. Předá vám tipy na články a pomůže vám vše vyladit pro vaše klienty. Není to ale levná záležitost a určitě se zde připravte na vyšší náklady.

Druhou možností je SEO specialistu vynechat. Toto sice nedoporučuji, ale cesta to je. To znamená, že si počet a strukturu stránek volíte podle toho, co si myslíte, že by mohlo fungovat. Už asi sami cídíte, že to není úplně ono, ale na druhou stranu chápu, že ne všichni mají na začátku finance web opravdu vyšperkovat.

Struktura je jasná, jde se na grafiku

Dejme tomu, že jste se dostali do fáze, kdy před sebou máte, že váš web bude obsahovat tyto stránky:

  • hlavní strana
  • o nás
  • služby
  • blog
  • kontakt

Jde o základní stránky, které by nikde neměly chybět. Těmto stránkám musíte navolit stejný design, přičemž vždy se začíná hlavní stranou. Proč? Hlavní strana je obvykle největší a hlavně udává design vše dalším stránkám, takže je potřeba mít odladěnou hlavní hlavní stranu a pak teprve můžete dělat ostatní.

Nyní nastává čas, kdy vybírám všechny barvy, fonty, atd.. Osobně to spojuji rovnou se stylem celého webu. Nevím, zda je to dobře, ale jednoduše mně to takto vyhovuje. Vybrání stylu opět závisí na vašem oku, ale profesionál už hledá podle toho, jak má web působit. Základní rozdělení je toto:

  • „kulaté weby“ – weby, které mají zakulacené hrany písem, kulatá tlačítka a boxy. Tyto weby jsou více přátelské, méně akční, vhodné pro ženy, kosmetiku, jógu, atd…
  • „hranaté weby“ – Hranatá tlačítka, ostré fonty a dynamické prvky. Ideální pro tento styl je sport, auta, panské blogy, atd.. Jednoduše ostré hrany vyjadřují více dynamiky. Někdy se ale tyto ostré hrany používají také u luxusních webů.

Dejme tomu, že tedy chceme tvořit web pro krémy na obličej. Web je tedy určený především pro ženy. Vybereme „kulatý web“ a rovnou s tím víme, že i barvy by měly být více ženské. Pokud tedy nejde o luxusní zboží, můžeme zvolit červenou, růžovou nebo světle modrou, možná i fialovou. S výběrem barvy se doporučuji inspirovat u různých webů.

Seznam, co vše musím připravit

A dostáváme se k našemu taháku pro celý web. V následujícím seznamu uvidíte, co vše je potřeba připravit, aby web byl krásný, ucelený, jednoduchý a přehledný pro vaše klienty.

Seznam:

  • Web: kosmetika
  • Zaměření: ženy s problémy s pletí
  • Barva webu: růžová
  • Hlavní barva: bílá
  • Font nadpisů: Open Sans Bold s velikostí 40px, barva růžová (barva webu)
  • Font podnadpisů: Open Sans Normal s velikostí 22px, barva šedivá
  • Font textů: Open Sans Normal s velikostí 18px, barva černá
  • Běžná tlačítka: růžová v barvě webu
  • CTA tlačítka: Zelená s fontem 18px s bílou barvou
  • Oddělovací linky: šedivé v barvě ccc

Takto zhruba může vypadat seznam, kterého se musíte striktně držet. Jakmile něco změníte, okamžitě musíte změny provést všude, jinak web nebude ucelený.

Barva webu v dnešní době je trochu na ústupu. Weby jsou dnes hodně vzdušné a čisté a tomu dominuje bílá barva, takže vaše barva webu by se mohla označit za vedlejší, protože prakticky jí použijete jen pro nadpisy a tlačítka, případně nějaké doplňky.

CTA tlačítka musí být vidět. Vyzývají člověka k akci, takže musí přitahovat pozornost, proto pro ně volíme barvu, která je naprosto jiná než zbytek webu.

Seznam není úplně kompletní, ještě zde můžete zařadit odsazení řádků/bloků ze shora a zdola, zakulacení rohů tlačítek, a další. Seznam je čistě pro vás. Jak jsem psal pro vás je to spíše takový tahák, kterým se můžete řídit a i proto si ho vytvořte podle vašeho gusta. Doporučuji však do seznamu zařadit vše, co by se mohlo kdekoliv na webu opakovat, aby vždy všechny prvky webu byly stejné.

A až teď tvoříme

A teď už začíná ta zábavná část. Vše máme připraveno a můžeme se pustit do tvorby. Tato příprava vás sice na začátku zdrží, ale ve finále vám extrémně pomůže a ušetří spoustu času. Hlavní výhoda je ta, že váš web bude přehledný pro klienty a vy z webu neuděláte po pár měsících guláš. Všechny prvky, které jsem zde vypsal, používají i jiné weby, takže se nebojte a rozhlížejte se kolem, inspirujte se, hledejte a já věřím, že si dokážete vytvořit hezký web.

Jak se připravit na tvorbu webu od základu?
5 (100%) 2 Hodnocení
Honza Tipmann
Grafik, webař a UX designér. Grafika mě jednoduše baví a pokud jí smícháme ještě s psychologií, jsem ve svém živlu :)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.