Jakou barvu zvolit pro svůj brand?

Barvy, respektive psychologie barev je pro mnohé velká neznámá. Jde o téma, o kterém se příliš nemluví a zabývají se jím pouze grafici. Ti většinou řeší, jak má působit logo, které tvoří nebo jak má působit web, na kterém pracují.

Barva nám totiž mnohdy podvědomě řekne, co si o webu nebo projektu máme myslet. Barvou dokážeme vyjádřit naše pocity i emoce a náš projekt tedy musíme s ladit tak, aby vyjadřoval přesně to, co chceme, aby naši návštěvníci cítili. Například, jestliže máte projekt se dřevem, není vhodné vybrat barvu modrou nebo červenou. Vždy vybíráme z hnědé a zelené, tedy kombinací barev, které jsou ke dřevu blízko a podvědomě si u nich vybavíme les. Věděli jste, že 90% našich hodnocení provádíme pouze na základě barvy?

Zapomeňte na oblíbenou barvu

U klientů často pozoruji jednu zásadní chybu. Pro svůj projekt volí svou oblíbenou barvu, a to je špatně. Nikdy se nesmí stát, že barvu zvolíte pouze podle subjektivního dojmu. Web ani cokoli jiného totiž netvoříte pro sebe, ale pro lidi, pro vaše návštěvníky nebo klienty. Proto nedejte na svůj osobní pocit z barev, ale raději vybírejte barvy podle toho, co vyjadřují.

Doporučuji si také přečíst několik článků, abyste zjistili, co každá barva v sobě nese za emoci a podle toho ji vybrali. Věděli jste, že například červená je barva jídla? Že v nás probouzí pocit apetitu? Nevěříte? Tak si vzpomeňte, jakou barvu používá KFC, McDonald, DámeJídlo nebo třeba i CocaCola…

I my jsme na toto při tvorbě webu mysleli, a protože náš projekt je hodně přátelský a nechceme působit jako TOPTOPVIP tým, zvolili jsme si oranžovou, což je barva veselá, přátelská a důvěřivá.

zdroj: www.ilincev.com

Pojďme se podívat na některé další barvy:

Bílá

V psychologii barev je bílá považována za prázdné plátno. Evokuje nevinnost, rovnost a nové začátky. Bílá je bezpečná, jednoduchá, klidná a konzervativní. Je vhodná pro vytvoření čistého, jednoduchého a účinného projektu. Bílá se poslední dobou často kombinuje s černou. To vyvolává pocit exkluzivity a honosnosti. Tuto kombinaci můžeme vidět například u log a piktogramů firmy Apple nebo Pandora či Notino. Obal často vychází z barev loga a logo zase odpovídá zvolenému brandu firmy, proto můžeme obal i loga/piktogramy k sobě přirovnat z pohledu psychologie barev.

Černá 

Černá je silná barva. Značí kontrolu a autoritu. Na obalu má tendenci vyniknout. Evokuje tajemno, vyšší třídu a eleganci. Stejně jako u bílé nebo šedé můžete k černé přidat sekundární barvu, a tím změnit její konotaci (hodnotu). Přidáním zlaté nebo stříbrné barvy jako doplněk se stane elegantní a sofistikovanou a přiláká bohatší trh.

Přidáním červené vytvoří dospělé nebo smyslné hodnoty. Tato kombinace se často používá při snaze zacílit na mladší trh v souvislosti například s trhem her. Černá s červenou vyvolává pocit akce. Tuto kombinaci volíme tedy především pro produkty zaměřené na mladší nebo se sportovní či herní tématiku (fitness).

Kombinací růžové zlehčuje sdělení a přitahuje ženský trh, zatímco purpurová zatraktivní obal a přiláká kreativnějšího zákazníka.

Modrá

Modrá je oblíbenou barvou mužů i žen. To z ní dělá „nejbezpečnější“ barvu k použití, avšak tato volba může selhat, způsobit nudu a předvídatelnost projektu. Klíčem k úspěchu je výběr správného odstínu modré, která se váže ke konkrétnímu trhu a přidání dekorativní textury a povrchové úpravy, aby váš produkt vynikl. Tmavší modrá je vhodnější pro starší trh, zatímco světlé odstíny apelují na mladší trh. Modrá značí poctivost, spolehlivost, sílu a harmonii.

Při použití v obalových barvách odpovídá modrá barva účinnosti a spolehlivosti výrobku. Čím tmavší, tím více je produkt profesionální, vážný a konzervativní. U světlejší modré bude produkt vnímán jemněji a kreativněji. Modrá může také signalizovat produkt, který přispěje k odpočinku a klidu kupujícího.

Červená

Použití červené upozorníte na váš produkt. Tato barva stimuluje smysly a vzruší potenciální kupce, protože asociuje živost, akci, vášeň, nadšení a sílu. Tmavé odstíny červené jsou vnímány jako profesionální a luxusní, zatímco světlé odstíny jsou více vzrušující, energické  a obecně mají nižší vnímatelnou hodnotu než tmavě červené. Přidání zlaté nebo stříbrné též zvyšuje vnímanou hodnotu.

Jak jsme psali výše, červená je zároveň barvou jídla a umocňuje pocit apetitu.

Zelená

Barva spojená s rovnováhou, harmonií, bezpečím, bohatstvím a růstem. Představuje skvělou volbu pro výrobky šetrné k životnímu prostředí nebo přírodní produkty. Tmavě zelená znamená bohatství, luxus a profesionální kvalitu, zatímco světlé nebo tlumené odstíny označují ekologicky bezpečné a výživné výrobky. Zelená je často ideální barvou k výběru. S přídavkem dekorativních povrchových úprav (například zrno) bude ještě účinnější.

Oranžová

Oranžová barva vyjadřuje důvěru, zábavu, přátelskost a dobrodružství. V psychologii barev znamená oranžová průzkum, optimismus, sebevědomí a šetrnost. Je vášnivá a extrovertní. Tuto barvu můžeme najít například u nápoje Fanta, který se již několik let snaží zaujmout zábavnými reklamami, přátelskostí a cílí na mladší skupinu trhu.

Žlutá

Radostná, pozitivní a duševně stimulující. Žlutá evokuje originální nápady a kreativitu. Může pomoci při rozhodování, což je vhodné při nasycení trhu. Žlutá barva produktu navrhuje buď něco originálního a inovativního nebo levného a zábavného, především díky své pozitivní a šťastné energii, kterou přitahuje děti a dospívající. Žlutá barva je vhodná pro výrobky, které mají za cíl zvednout náladu nebo přinést radost.

Tyrkysová

Tato barva připomíná moře. Tyrkysová znamená jasnost myšlení a komunikace. Uklidňuje emoce a regeneruje ducha. Může obnovit energii a navozovat pozitivní myšlení. Tyrkysová je vhodnou barvou pro zdravotnická zařízení. Tyrkysová barva odráží čistotu, a proto se často používá u webu zaměřených na zdravotnictví.

Fialová

Fialová barva vytváří luxusní požitek, výjimečnou kvalitu a exkluzivitu, a to zejména v kombinaci se zlatou nebo stříbrnou. Fialová souvisí s vysokými ideály, imaginací, spiritualitou a jedinečností. Je vhodná pro balení holistických a duchovních produktů. Přitahuje více ženy, než muže, i když i oni ji akceptují.

Růžová

Růžová barva uklidňuje. Obecně je nejvhodnější pro výrobky ženského trhu, jako je například kosmetika, móda, krása a romantika, protože růžová je inspirující, upřímná, empatická a uklidňující. Růžová ve svých světlejších odstínech je ženská a mladistvá, s větší chutí a zápalem v odstínech tmavších. Kombinací růžové s tmavší barvou dodává větší propracovanost a pevnost. Prašný nebo utlumený růžový obal přitahuje sentimentálnější a věkově starší trh. Použití světlé nebo neonové růžové evokuje méně nákladný a moderní výrobek, který je přitažlivý pro dospívající a teenegery.

Jak se mění oblíbenost barev s věkem

Závěr

Jak sami vidíte, volba správné barvy je někdy opravdu těžká, avšak velmi důležitá. Nikdy nevybírejte barvu podle sebe, ale podle vašeho projektu. Vžijte se do něj a zkuste si uvědomit, co má váš produkt vyjadřovat a jak má působit na lidi. Podle toho zvolte barvu vašeho webu, loga, i celého brandu. Volba barvy hraje opravdu velkou roli. Na závěr vám prozradím jeden test, který se dělal v roce 1988. V tomto roce se dělal výzkum, zda barva dresů hráčů amerického hokeje a fotbalu ovlivňuje rozhodčí v počtu rozdaných trestů. Výzkum dopadl pozitivně a tedy je lepší dělat dresy neagresivní. Například hráči v modrých dresech dopadli daleko lépe, než ti kteří měli dresy černé.

Jakou barvu zvolit pro svůj brand?
5 (100%) 3 Hodnocení
Honza Tipmann
Grafik, webař a UX designér. Grafika mě jednoduše baví a pokud jí smícháme ještě s psychologií, jsem ve svém živlu :)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.