Pište články, které budou chtít lidé číst

I obyčejný blogový článek se dá napsat tak, aby jej nikdo nečetl. A naopak, aby si jej chtěli přečíst všichni. Dnes dostanete rady, jak při psaní článku postupovat a co nevynechat, aby i vaše články získaly přízeň publika.

Udělejte si research a osnovu

Na začátek je důležité udělat si průzkum o tématu, které chcete zpracovat. Samozřejmě tu bude neocenitelnou pomůckou strejda Google, nezapomeňte však i na odbornou literaturu (pokud píšete o svém podnikání, určitě něčeho takového máte plné poličky).

Veškeré informace k tématu, o kterém se chystáte psát, si někam poznamenejte. Mně nejlépe funguje házet si je do dokumentu, ve kterém následně článek vznikne. Na konci rešerše si je totiž seřadím, vyhážu nepotřebné a vznikne tak osnova budoucího článku.

Napište “tělo” článku

Že článek musí mít svoji strukturu, to snad ani nemusím připomínat. Uvést by jej měl perex, pár větiček, které shrnují, co se v článku lidé dočtou a vzbudí jejich zvědavost, aby se vůbec zakousli do dalších vět. Je to takové shrnutí, křížené s reklamou, píše se proto nejlépe až na konec.

V prvním odstavci je třeba čtenáře zasvětit do tématu, o kterém se chystáte psát, někdy neuškodí nějaký vtípek. Rozhodně se hned nepouštějte do nějakého detailního rozboru. Prostě nejdřív strečink, pak až se jde běhat.

Následuje hlavní část článku. Zde už pojďte k věci, sdělte čtenáři to nejdůležitější, co by si z článku měl odnést – jeho hlavní myšlenku. Tato pasáž musí být nabitá informacemi, tady leží ta hodnota, pro kterou čtenář klikl na váš titulek. Nebojte se zaběhnout do detailů, ale nepřežeňte to, ať vám lidé ještě neutečou (pokud je téma moc rozsáhlé, rozdělte jej na pokračování a hned máte více obsahu).

V závěru se nebojte shrnout to nejdůležitější, odkázat na příbuzná témata, vyzvat lidi k nějaké akci, nebo je na nějakou akci pozvat. Dejte sem prostě ještě něco navíc, doplňující bonus k informacím samotným, které čtenář přečtením článku získal.

Prošpikujte článek funkčními prvky

Teď to nejdůležitější. Blog píšeme často pro získání větší pozornosti pro naši firmu, projekt, služby nebo produkty, jeho účelem je tedy hlavně marketing. Nepromarněte možnosti, které vám článek nabízí a nachystejte si pro čtenáře pár špeků.

Základem je pečlivý výběr klíčových slov (1-3), která by se měla v článku opakovat a vážou se k tématu, o kterém píšete (a podle kterých budou lidé hledat informace na internetu). Nezapomeňte jej dát i do nadpisu a podnadpisů a objevit by se měla i v prvních 100 slovech (takže v perexu). Vylepší vám to SEO a kromě lidí se bude článek dobře číst i vyhledávačům.

Rozhodně taky nesmí chybět různé odkazy, ideálně směřující na stránky uvnitř vašeho webu, což vám také vylepší SEO a dostanete čtenáře z blogu k tomu hlavnímu, co web obsahuje. Nezapomeňte však i na odkazy ven; může to být zajímavá případová studie, z níž čerpáte, nadcházející veletrh, na kterém se rádi potkáte se zákazníky a podobně.

Dále odkažte na váš produkt nebo službu. S tímto však opatrně, ne vždy se to hodí, rozhodně se to nevyplatí cpát do každého článku. Prostě s citem. Nezahlťte čtenáře reklamou. U blogu je stále přednější, aby měl pro lidi přidanou hodnotu v podobě zajímavých informací, které se o vašem podnikání dozví. Reklama, kterou také plní, je přidaný efekt pro vás.

Také nezapomeňte na obrázky. Náhledový obrázek je nutností a další vložené v textu vám článek vystřelí v úrovni čtenosti a zajímavosti o dalších několik levelů výše.

Článek musí uzrát a uležet

Ještě než článek pustíte do světa, zavřete jen na chvíli do nějaké složky. Je dobré ho nechat uležet a vrátit se k němu třeba další den, kdy budete mít v hlavě úplně jiné myšlenky a uvidíte věci, které potřebují doplnit anebo smazat. Nebojte se škrtat!

Není to samozřejmě životně nezbytné (téměř), zároveň to udělá text mnohem kvalitnějším a u náročnějších témat doporučuji projít tímto procesem klidně 2x nebo 3x. Teprve potom můžete pokládat finální editaci za hotovou a článek vydat.

No, a příště se podíváme na to, jak napsat nadpis, na který lidé rádi kliknout. Bez toho je na blog nedostanete.

Pište články, které budou chtít lidé číst
5 (100%) 2 Hodnocení
Vojta Konečný
Digitální nomád a copywriter, který na cestách hledá inspiraci jak pro své příběhy, tak pro marketingové kampaně a slogany svých klientů. Nejlíp je mu tam, kde je pálivé jídlo a pořádné vlny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.