Proč na webu nepodcenit webdesign a texty?

Ve světě webů se stále dokola omílá jedna otázka: „Je důležitější design nebo texty?„. Na tuto otázku ještě nikdo nenašel odpověď a nutno říct, že nikdy nenajde, protože ve své podstatě je otázka položená špatně a jde o dva odlišné obory, které z psychologického hlediska působí na zákazníky úplně jinak. Pojďme si to tedy rozebrat a říct si, proč není dobré podceňovat ani jedno.

Copywriting a texty

Bez textů nic neprodáte. To je asi jasné. Jestliže budete mít na webu špatné texty, které budou nudné nebo nepřinesou zákazníkovi dostatečnou hodnotu, nikdy od vás nic nekoupí. Rád tyto věci přirovnávám k naším běžným činnostem, takže si představte, jako byste přišli do kamenného obchodu, který bude prodávat třeba boty. Boty neponesou žádný název, nebudou mít označení velikosti, ani z čeho jsou vyrobeny. Bude tam jen cena a třeba barva. Jednoduše takový výrobek si nekoupíte, nemáte k němu důvěru. Důvěru získáte právě tím, že poskytnete o výrobku veškeré informace.

Zároveň texty musejí být svěží a musí zajmout. Koho by zaujal název „Hnědé boty“… Asi nikoho, že? A co třeba „Boty Magic“ nebo něco na ten způsob. Zároveň je si potřeba uvědomit jednu důležitou věc. Lidé na vašem webu volí stejný postup a to ten, že po vstupu na vaší stránku nečtou, ale skenují. Něco jako, když si prohlížíte Facebook. Také nečtete, ale pouze jezdíte neustále dolů a hledáte slova nebo zvláštnosti, u kterých se zastavíte a potom teprve čtete. Takže v tomto ohledu je copywriting velmi důležitý, protože texty prodávají a zajmou zákazníka, případně vyzývají k akci (CTA tlačítka). Určitě doporučuji také přečíst článek, zda se vyplatí copywriter nebo ne > ZDE.

Více o copywritingu by vám řekl Vojta v jeho kategorii o copy

Grafika a webdesign

Co tedy zbývá na grafiku, když prodeje zajišťují texty a to je to hlavní? Webdesign pracuje v trochu dlouhodobějším horizontu. Zatímco se copywriting na prodejích projeví ihned, u grafiky to tak být nemusí. Ale i tady by se dalo namítat, že to není pravda, protože špatná grafika odradí hlavně podvědomě velké množství zákazníků. Rozdělme si tedy grafiku na dvě části podle toho, co musí dělat:

  • Přehlednost
  • Atraktivita

Přehlednost

Přehlednost patří mezi krátkodobé hybatele. Pokud váš web nebude přehledný, nevyužijete plný potenciál prodeje. Udělat webdesign přehledný vám tak zajistí i to, že texty se budou lépe číst, budou plynulejší, nebudete odvádět zákazníka k jinému odstavci a dovedete ho skrze grafiku tam, kam potřebujete, tedy k tlačítku pro nějakou akci. Vidíte tu provázanost? V tomto případě musíte mít grafiku i copy na jedničku, aby potenciál vašich prodejů nebo nový návštěvníků byl na maximu.

Atraktivita

Webdesign by neměl nudit, zároveň ale nesmíte udělat to, že bude dominantou vašeho webu, protože to stále musejí být texty a grafika to má pouze celé dokreslit. Webdesign musí splnit to, že web bude čistý, přehledný, dobře strukturovaný, dobře čitelný a v neposlední řadě bude reprezentovat váš produkt na úrovni. Zvlášť to poslední je velmi důležité.

V dnešní době se denně vytvoří tisíce webů. Lidí na internetu stále stoupá a tak se pravděpodobně, ať děláte cokoli, nevyhnete konkurenci. A co se stane, když vaše konkurence bude mít hezký web i texty? Lidé postupně budou přecházet a s vámi to nedopadne růžově. Je tedy důležité mít atraktivní design, který o vašem produktu řekne něco ve stylu „Ano, já jsem ten pravý pro vás“. Jak jsem ale psal, atraktivita webu se vám neprojeví na prodejích v krátkodobém měřítku, ale v tom dlouhodobém. Lidé díky správnému webdesignu sice nenakoupí ihned, ale váš projekt si zapamatují, protože se na vašem webu vyznali a cítili se tam příjemně. Za par týdnů nebo měsíců se tam tedy mohou vrátit, protože si vás díky tomu budou pamatovat. Je asi jasné, že si lidé pamatují místa, kde se cítili fajn.

Pojďme si to zase ukázat na kamenných obchodem. Opět budeme prodávat boty, ale tentokrát vedle sebe v jedné ulici budeme mít konkurenci. Prodávají také boty a za velmi podobné ceny. Člověk, který půjde po ulici vstoupí do obou krámů, prostě je vyzkouší a podívá se. Kde myslíte, že nakoupí? V krámě, který je fádní a jeho výzdoba je mdlá a aranžmá je mimo nebo v krámě, který je dobře osvětlený, vymalovaný a přehledný? Zkuste si to někdy sami na sobě. Uvidíte, že váš vnitřní pocit vám sám řekne, že chcete boty raději z krámu, který vypadá, že bude lepší, byť tam mají naprosto to samé.

Vlastnosti webdesignu

Kdysi jsem slýchal, že design si musí každý podnikatel vytvořit sám, aby odrážel jeho samého. Nechci nikoho urazit, ale je to jako byste řekli, že si musíte auto vyrobit sami, abyste v něm mohli jezdit. Pravděpodobně to auto nepojede nebo dopadnete jako flinstounovi. Pokud nemáte grafické cítění a nevíte nic o strategii webů a přesto budete neustále prosazovat vlastní design a strategii, je velmi pravděpodobné, že to nedopadne dobře. Je to trochu tvrdé, ale prostě nemůžeme být dokonalí ve všem. Takže v mém případě, kdybych si stavěl auto, abych v něm mohl jezdit, myslím, že by mi upadly nohy od chození pěšky celý zivot. Na grafiku je potřeba talent, stejně tak na psaní textů a podobně třeba i na podnikání. Takže doporučuji, pokud na to máte finance, raději oslovit ty, kteří ví, co dělají.

Co ale musí splňovat takový webdesign, aby se zákazníci cítili dobře na vašem webu?

  • Čistý design
  • Správná barva
  • Přehledná struktura

Čistý design

Příliš mnoho grafických prvků je špatná cesta. Moderní weby se naopak řídí velmi jemným designem bez zbytečných prvků. Obrovský důraz se klade na přehlednost. To znamená, že musíte design udělat tak, aby hlavně byly dobře čitelné texty a to v jakémkoliv případě. Například trendem poslední doby jsou různé boxy, které zvýrazňují obsah v nich a zároveň oddělují vnitřek od ostatního obsahu.

Správná barva

Výběr barvy dost lidí opomíjí. Každá barva v nás vzbuzuje trochu jiné pocity. Asi nejvíce vidět je to na černé a třeba růžové. Když pro náš web o józe zvolíme černou, asi by to příliš nedopadlo. Naopak růžová přitáhne pozitivně laděné lidi a především ženy. Podobné je to i s kombinací barev. Jestliže například dáte k sobě červenou a černou, vzbudí to ve vás pocit akčnosti, dynamiky a určitého sportovního stylu. Naopak černá a bíla ve vás vzbudí pocit luxusu a exkluzivity. Správnou barvu je potřeba hledat a zvolit i správný odstín. K tomu vám může pomoci paleta barev od Adobe, která je zdarma.

Přehledná struktura

Svého návštěvníka musíte webem provést. Jasně mu ukázat, kde co najde a kde se co nachází. Na hlavní straně mu ukažte, co na celém webu najde a udělejte z ní takový výpis celého webu. Každý by měl mít možnost přečíst si na vašem webu něco o vás, o vašich službách, kde vás najde, co o vás říkají zákazníci a tak dále. Vžijte se do jejich role a zkuste si říct, co by je zajímalo, když přijdou na váš web nebo když už tam nějakou chvíli jsou. Uvidíte, že mnohdy jsou to úplně jiné požadavky, než kdyby jste vše dělali podle sebe. A podle toho poté volte strukturu webu.

Závěr

Když to celé shrneme a vrátíme se k otázce na začátku stránky, můžeme odpověď lišácky shrnout takto: „Texty sice prodávají a zajišťují nám peníze, ale grafika lidi přiměje vracet se nebo na webu zůstat a pamatovat si ho a bez těchto lidí bychom toho tolik neprodali.“ Grafikou lákáte, texty prodáváte, ale jeden bez druhého vám prodeje ničí.

 

Proč na webu nepodcenit webdesign a texty?
5 (100%) 1 Hodnocení
Honza Tipmann
Grafik, webař a UX designér. Grafika mě jednoduše baví a pokud jí smícháme ještě s psychologií, jsem ve svém živlu :)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.