Vyplatí se copywriter?

Online svět vytváří čím dál více nároků na jednotlivé činnosti, které je potřeba dokonale zmáknout, aby vám ten váš e-shop, web, blog, Facebook, reklama či cokoliv, čím prezentujete svoje podnikání, fungovalo jako dobře namazanej stroj. Copywriting je koření na steak, pěna na pivu, Jágr na ledě a zima se sněhovou nadílkou. Bez dobrého copy se dnes málokterý projekt vyšvihne z šedivého průměru. Proč?

Protože vajíčka natvrdo uvaříme všichni, ale kulinářskou TV show má jen Polreich, Oliver a pár jednotlivců

A je to tak dobře. Taky si vždy googlíte, jestli se tam ta vajíčka vkládají hned, nebo až voda začne vřít? A na 5 minut, nebo na 10? A taky se vám to vždy nějak povede? Ale do televize byste s tím nešli?

Sesmolit text zvládneme všichni, o tom žádná. Co když ale přijdou na scénu věci jako H1, meta description, slug, klíčová slova, perex, CTA a podobně? Googlíme? Copywriting je totiž o psaní asi stejně, jako je vaření o krájení cibule. Jako dobrý základ pro většinu jídel to postačí, ale úspěšnou restauraci s tím neotevřete.

Copywriter nevaří z vody. Ani tam neháže všechno možný jako pejsek s kočičkou.

Tak co je na tom psaní třeba umět, když česky mluvíme všichni?

Psaní je až výsledná činnost, která si žádá zvládnutí několika dalších aspektů. Ano, nemluvím jen o gramatice. Pojďme na to pěkně popořadě.

Copywriter klade stejně jako psycholog správné otázky nejen vám, ale i vašim zákazníkům. Díky tomu se dokáže vcítit do jejich kůže, pochopit jejich potřeby a naservírovat produkt či službu tak, aby jim to bylo po chuti.

Z tohoto důvodu je “copík” také věčný student. S novým klientem zpravidla přichází nové téma a to si dostatečně nastuduje. Nemusí se hned stát odborníkem na jadernou fyziku, ale naučí se rozpoznat, co je pro danou oblast klíčové, aby v textu předložil správné a úderné argumenty.

Proto umí stejný copywriter napsat dva naprosto rozdílné texty jako od dvou rozdílných lidí.

A napíše je tak, aby nad důležitými fakty stál příběh spolu s emocemi, protože ví, že lidé se rozhodují na základě pocitů spíše, než na základě logiky.

Z přesvědčení vede věčnou válku proti “klišé”, ale umí s ním uzavřít příměří a použít ho, když se to výjimečně hodí.

Píše lidsky a nepoužívá prázdná slovní spojení jako; “zavedený tým s dlouholetou zkušeností se zaměřením na dynamický trh v oblasti abc”.  To jsme všichni četli milionkrát, ale doopravdy nevíme, co si pod tím představit.

Pobaví.

Ví, jakou má text roli. Kde (a jak) upoutat pozornost, udržet čtenáře, navést jej k akci a tak dále a tak dále.

Umí text strukturovat a formátovat, aby se četl “sám”. Správně odsazený odstavec udělá někdy více zázraků, než správně položený argument.

A lidé se v tom vyznají.

Dokáže text zkracovat, škrtat a mazat.

Je obeznámen s funkcí SEO a klíčových slov a okoření jimi vaše texty tak, že je zvládnou dobře číst i internetové vyhledávače.

A když jsme u těch nástrojů, ten hlavní – jazyk, ovládá skvěle a bez chyb.

Copywriter nepoužívá trpný rod. Pokud ano, činí tak pouze v ojedinělých případech, kde se to hodí. Také si dává pozor na podmiňovací způsob a na “jakože tak nějak úplně prostě v tom smyslu všechnu tu” zbytečnou slovní vatu.

Ví, že nadměrné užívání CAPSLOCKu patří do diskuzí na novinky.cz, ale ne do marketingových textů. Stejnou měrou je zdrženlivý i u vykřičníků!

Nebojí se vám říct, co máte napsané špatně a proč. A opraví to.

Zkušený copywriter není básník a necpe vám lyrické kraviny, protože ví, že píše prodejní text a ne pokračování Máje. Je kreativní, ale zároveň dokáže svou kreativitu držet na uzdě. Ví, o čem text být má a nemá.

Svými texty vás odliší od konkurence.

Dokáže vám vytvořit komunikační a obsahovou strategii, která upevní v lidských očích identitu vaší firmy. Ale to už jsme u brandingu.

A marketingu, jehož jsou texty nedílnou součástí. Copywriter to dobře ví a proto je znalý i v ostatních marketingových okruzích. Ví, jak funguje SEO, linkbuilding, desing webu a UX, emailing, PPC, Google Analytics či Sklik, facebooková reklama, zná “cestu zákazníka”, umí pracovat s WordPressem a dál bychom mohli pokračovat ještě do zítřka.

Co si budeme povídat. Je to dynamický obor, rychle se vyvíjí a nové aspekty přibývají den co den.

Proto skvělý copywriter rád čte. A to hodně.

Suma sumárum abraka dabrum

Cítíte už ten rozdíl? Copywriter nedatluje do klávesnice popisky, ale řeší současné problémy vám i vašim klientů. A nakonec to všechno jasně a srozumitelně napíše. A díky tomu nejen prodává vaše služby či produkty, ale umožní vám prezentovat se tak, abyste si vytvořili kvalitní vztahy s lidmi, ať už se vašimi zákazníky stanou, či nikoliv. Pokud, tedy v čemkoliv z výše zmíněného tápete, pak vám profík vytrhne trn z paty.

Vyplatí se copywriter?
5 (100%) 1 Hodnocení
Vojta Konečný
Digitální nomád a copywriter, který na cestách hledá inspiraci jak pro své příběhy, tak pro marketingové kampaně a slogany svých klientů. Nejlíp je mu tam, kde je pálivé jídlo a pořádné vlny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.