Jak žádat o souhlas a psát e-maily v době GDPR?

„Chodí Pešek okolo, nedívej se na něho. Kdo se na něj koukne, toho Pešek bouchne. Ať je to ten, nebo ten, praští ho Pešek koštětem…”

Je to stejné jako s touto dětskou hrou. Čím víc dní uplyne, tím blíže jsme k tomu, aby GDPR vtrhlo do online prostředí našeho byznysu, jako když praští. S Kluky v praxi jsme se proto rozhodli, že se tohoto nařízení, která vejde v platnost 25. 5. nezalekneme a dáme dohromady naše rady, které vám pomůžou se na GDPR připravit.

GDPR neboli General Data Protection Regulation se týká ochrany fyzických osob a zpracováním jejich osobních údajů. Já osobně ho velmi vítám. Stejně tak, jako asi i vy, nemám rád, když mi do e-mailu chodí spamy a všelijaké nabídky a sdělení a myslím si, že tyto zprávy by mohly být mnohem nápaditější a také trefnější. No, a díky GDPR tomu tak snad nyní konečně bude. Pojďme se na to podívat z pohledu copywritingu.

Co jsou osobní údaje ve vztahu k GDPR?

Odpověď na tuto otázku zvládneme poskládat asi všichni. V základu to rozhodně budou:

  • jméno
  • pohlaví
  • věk
  • datum narození
  • osobní stav
  • adresa
  • fotografie

Do GDPR však patří i údaje, týkající se podnikající fyzické osoby. Zařadíme tam dále tzv. organizační údaje:

  • IČO a různé identifikační údaje vydané státem
  • e-mailová adresa
  • telefonní číslo
  • IP adresa
  • cookies

Upřímnost nade vše

E-mailová komunikace, newslettery a všechna různá obchodní i neobchodní sdělení jsou dnes jedním ze základních prvků jak v online prostředí udržet komunikaci se zákazníkem (a něco mu nabídnout a prodat). Všichni přece chceme, aby co nejvíce lidí odebíralo naše úžasné newslettery. Spousta firem ale k jejich odběru namotává různými a často velmi prapodivnými způsoby.

Vybavujete si to zaškrtávací políčko na webech, kde je napsáno něco ve stylu: “Souhlasím se zasíláním e-mailů, obchodních sdělení a upomínek a bla bla bla…”?

Většina z nás na to už automaticky nekliká, neboť nechce mít e-mail plný spamu s “výhodnými akcemi”. Toho jsou si tvůrci webů moc dobře vědomi a v některých případech přišli s těmito vychytávkami. Například v rámci souhlasu s obchodními podmínkami, bez něhož bychom nemohli dokončit nákup, či vytvoření účtu apod:

“Zaškrtnutím toho políčka souhlasíte s právními podmínkami našeho e-shopu a zasíláním obchodních sdělení, e-mailů a bla bla bla…”

Nebo úplně obráceně:

“Zaškrtnutím tohoto políčka souhlasíte, že vám nebudeme zasílat žádné e-maily, obchodní sdělení  a bla bla bla…

No, takhle už dál nepůjde, přátelé. Už žádné chytáky.

Nyní bude třeba vysloveně zákazníka požádat o jeho svolení, aby poskytl své osobní údaje, informovat jej o podmínkách, které plynou z jejich poskytnutí a také o tom, že jim budete zasílat e-maily a podobně. A také nezapomeňte říci, že své rozhodnutí může kdykoliv změnit a pokud k tomu dojde, jeho osobní údaje ze své databáze smažete.

Lze to však napsat mnohem šikovněji. Vzít to z druhého konce, pohledem zákazníka.

Vysvětlete jim výhody, které dostanou z odběru vašich emailů a poskytnutí svých osobních dat! Nalákejte je na něco, co má opravdu hlavu a patu. Něco, co opravdu dostanou navíc. Výhodou rozhodně není, že jim 3x do týdne spadne do schránky mail se super bombastickou jarně-letní velikonoční slevou.

Zkuste jim spíše vysvětlit, jak by mohli odběrem vašich e-mailů opravdu ušetřit peníze a čas. A vše udělejte pro to, abyste jejich peníze a čas ušetřili. Není nic horšího, než vytvořit zákazníkům očekávání a pak jej nesplnit. Ale to určitě znáte.

Více o e-mailech a GDPR napsal i náš mistr na e-mailové kampaně Jirka.

Buďte konkrétní

Představte jim určité výhody, které od vás dostanou a na něž by si jinak nepřišli. A pozor! Výhoda není (jen), že budou dříve informovaní, nabídněte jim třeba nějaký výhodný zákaznický program, lepší doručovací podmínky, delší zkušební lhůtu, cokoliv, co dává v rámci vašeho podnikání smysl. Určitě na něco přijdete.

Při vyžádaní souhlasu použijte jasný a srozumitelný jazyk. Žádné kličky, žádné metafory, žádné “možná, coby, kdyby, chyby”. Řeknete jim stručně a zřetelně, jak s jejich osobními daty naložíte, k čemu je použijete.

Takže ne: “Tímto souhlasem umožníte naší společnosi zpracovat vaše osobní data…”

Ale: “Použijeme vaše osobní data tak a tak…”

Nebo ještě lépe: “V našem marketingové oddělení použijeme vaše osobní data tak a tak…”

Napište, jaké nabídky jim budete posílat.

Čestně a upřímně.

Co připsat do newsletterů?

GDPR se nedotkne jen získávání souhlasu, ale i znění e-mailů, které budete posílat.

Rozhodně nezapomeňte adresáta upozornit, že se z odběru e-mailů může kdykoliv odhlásit a ukažte mu kde. A informujte ho v tomto případě o jeho právech, které z ochrany osobních údajů plynou. Nebo mu kromě obecných e-mailů, které posíláte všem, nabídněte něco více na míru. Pokud píšete například blog, na který zákazníka chcete přivést odkazem, nechte ho vybrat si mezi “obecnými články” a “články přímo pro něj.”

Která témata by to měla být, byste měli být schopni rozpoznat například podle chování zákazníků na vašem e-shopu. Podle produktů, které kupují, či jejich prohlížením tráví nejvíce času.

Prioritizujete mezi informacemi, které mohou jednotlivé zákazníky zajímat a nebobardujte je taktikou “Spray and pray”, kde rozhodíte všechno mezi všechny a budete doufat, že se někdo chytí.

Nevyděste se. Teď to zní, jako byste měli každému zákazníkovi psát jiný mail. Roztřiďte je podle důležitých kritérií do několika skupin a pak jim nabídnete obsah na míru.

Pojďme si vzít z GDPR jen to nejlepší

Já vím. Chce to teď trochu práce navíc, aby zákazníci neváhali poskytnout své osobní údaje a vaše databáze stále rostla předchozím tempem a dál byla cenným zdrojem pro marketingové kampaně, a nejen ty.

Když to shrnu:

  • Jasně lidi informujte o tom, že vám dávají své osobní údaje a jak s nimi bude naloženo. Nezapomeňte jim říct, že se mohou kdykoliv ohlásit.
  • Představte jim výhody, které jim za to nabídnete a skutečně takové výhody pro tento případ mějte připravené.
  • Obsah, který budete zasílat, nezapomeňte co nejvíce personifikovat a upravit na “míru tomu danému zákazníkovi”.

Tak. A hurá do toho.

Jak žádat o souhlas a psát e-maily v době GDPR?
5 (100%) 1 Hodnocení
Vojta Konečný
Digitální nomád a copywriter, který na cestách hledá inspiraci jak pro své příběhy, tak pro marketingové kampaně a slogany svých klientů. Nejlíp je mu tam, kde je pálivé jídlo a pořádné vlny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.